Att inrätta ett länsgemensamt fysioterapicenter för vuxenpsykiatrin

Nyligen var det invigning på nya fysioterapin i Karlahuset. Här samlas sjukgymnastresurser för psykiatrin i Örebro i fräscha, ändamålsenliga lokaler.

I Södra och Norra länsdelarna finns ingen sjukgymnast kopplad till vuxenpsykiatrin, trots att en sådan tjänst finns i respektive länsdel. Detta anges till största del bero på att det är svårt att rekrytera kompetent personal till en ”ensam” tjänst, i en klinik som dessutom inte har bra lokaler för verksamheten. I Karlskoga har man tjänsten tillsatt.

Det är naturligtvis av största vikt att vakanserna i Södra respektive Norra länsdelen tillsätts, och att de sjukgymnaster som anställs får en bra arbetssituation. Därför föreslår vi att det bildas ett fysioterapicenter i lokalerna i Karlahuset, varifrån samtliga vuxenpsykiatrins sjukgymnaster utgår.

Sjukgymnasterna kan då ha del av arbetstiden förlagd till Örebro där de föreslås ha gemensam handledning och metodutvecklingsarbete. Där kan också mottagning av patienter från hela länet hållas för de patienter som erbjuds behandling som det finns bäst förutsättningar för att ge i Karlahusets lokaler. Merparten av sin arbetstid ska de sjukgymnaster som är kopplade till Karlskoga, Hallsberg och Lindesberg ha sin mottagning i respektive klinik, och ingå i det psykiatriska teamet.

Förslaget bör vara genomförbart inom befintlig budget.

För Vänsterpartiets landstingsgrupp:

Sanna Aila