Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Region Örebro län beviljar inte ansvarsfrihet till Varuförsörjningsnämnden

I den senaste upphandlingen av artiklar till regionens verksamhet gick anbudet till Apotekstjänst. En övergång som inte var problemfri. Det kan inte ha undgått någon att det uppstod en brist av produkter i sjukvården p.g.a. leveransproblem.

– ”Vänsterpartiet avser inte att hänga ut någon enskild person men vi anser att varuförsörjningsnämnden inte har haft tillräcklig kontroll”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

I övergången borde man ha säkerställt att säkra och tillförlitliga leveranser var möjliga. Istället hamnade man i ett leveranskaos under förra hösten som drabbade både vår men även andra regioner. Regionen har gjort en egen händelseanalys av det som skedde med Apotekstjänst. En rapport om den uppkomna situationen har också gjorts av Toivo Heinsoo.

– ”Vår bedömning med hänsyn till den utredning som presenterats visar att Varuförsörjningsnämnden inte bedrivit sin verksamhet på ett ändamålsenligt sätt. Inte heller ur ekonomisk synpunkt har det varit tillfredsställande, fortsätter Jihad Menhem (V).

Frågan om att bevilja ansvarsfrihet för Varuförsörjningsnämnden är idag uppe för behandling på dagens regionfullmäktigesammanträde.

– ”Vänsterpartiet kommer idag att föreslå regionfullmäktige att inte bevilja ansvarsfrihet för Varuförsörjningsnämnden, avslutar Jihad Menhem, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

För mer information kontakta:

Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89