Debattartikel

Debattartikel – Förändra ägarstrukturen av Örebro flygplats och prioritera om skattemedlen

Vänsterpartisterna Jihad Menhem, Martha Wicklund, Maria Nyberg och Lena Rosborg  i en debattartikel, Karlskoga Tidning

Vänsterpartiet hävdar att strukturen för ägandet av Örebro flygplats behöver förändras. Idag är det Region Örebro län samt kommunerna Örebro, Karlskoga och Kumla som gemensamt äger och driver flygplatsen. Som delägare får regionen och kommunerna med skattemedel stå för drift, täckning av förluster samt finansiera de beslut som fattats om investeringar och utbyggnader. Enbart Region Örebro län och Örebro kommun lägger årligen 16,9 miljoner kronor var för att lyfta flyget.

Region Örebro län och kommunerna dras med ekonomiska underskott i vård och omsorg. Underskotten innebär tuffa politiska beslut som kräver politiska prioriteringar. Här är Vänsterpartiets prioriteringar glasklara! Det handlar om vårdpersonalen som dagligen tar hand om äldre och sjuka. Det handlar om äldre och sjuka som förtjänar att mötas med värdighet. Det handlar om personalen i skola och förskola som dagligen utbildar och tar hand om barnen. Det handlar om barnen som är värda att möta en bra framtid. Det handlar om en grön omställning till hållbara transporter och kollektivt resande. Vänsterpartiet vid flera tillfällen lagt förslag om att omprioritera pengarna från flygplatsen till att investera i de verksamheterna istället.

Vänsterpartiet menar att det finns tre vägar att gå angående flygplatsens framtid. Försäljning är inte aktuellt då det enligt uppgift inte finns någon intressent. Näringslivet menar trots det att flygplatsen är viktig för deras verksamhet så rimligt vore då att de också tar ett helhetsansvar för driften. Utökning av reguljärflyg för persontransporter hr efterfrågats men skattesubventionerade flyg från Örebro har avgått i bästa fall halvt fyllda med passagerare. Istället har man valt lastbil för gods och andra flygplatser för personresor. Finns behovet av gods och persontrafik med flyg i regionen borde det gå att driva Örebro flygplats marknadsmässigt av näringslivet.

Arlandas godstrafik påstås också vara en del av verksamheten så det andra alternativet är att statliga Swedavia går in som ägare och tar över driften. Det vore dessutom rimligare om det finns ett sådant riksintresse och nödvändighet för Arlandas verksamhet.

Nedläggning blir det sista alternativet om det inte finns privat eller statligt intresse att driva flygplatsen. Vänsterpartiet menar att det är ohållbart att pengar satsas på att äga en flygplats i en tid då forskarrön duggar tätt kring vilken miljöbov flyget är. Vägen in i framtiden måste vara att miljöskadliga subventioner fasas ut ur regionens och kommunernas budgetar. Våra gemensamma resurser behöver istället fördelas rättvist och hållbart till verksamheter som står medborgarna närmare och som är viktiga för framtiden.

Vänsterpartiet anser att det är hög tid att förändra ägarstrukturen för Örebro flygplats eller påbörja en nedläggning om inga andra intressenter finns.

Jihad Menhem, oppositionsråd (V), Region Örebro län
Martha Wicklund, oppositionsråd (V), Örebro kommun