Debattartikel

Debattartikel – Tystnadskultur råder i Region Örebro län

Jihad Menhem (V) oppositionsråd, i ett svar till Andreas Svahn (S), NA

I en replik på min partikamrat Anneli Myllys insändare påstår regionstyrelsens ordförande socialdemokraten Andreas Svahn att Vänsterpartiet skapar rädda medarbetare i region Örebro län. En anklagelse jag finner mycket märklig eftersom det som Svahn missar är att det är han och hans parti som styr regionen, tillsammans med sina samarbetspartier C och KD. Vänsterpartiet är i opposition!

Frågan som Anneli Mylly (V) ställde i regionfullmäktige handlade om det gemensamma politiska beslut som alla partier är överens om, nämligen att förlossningen i Karlskoga ska öppna snarast. Andreas Svahn valde att ducka för den frågeställningen och fortsätter att göra så genom att återigen lyfta över ansvaret på Vänsterpartiet, som sedan senaste fullmäktigesammanträdet fortfarande är i opposition.

När medarbetare på avdelning Q i Karlskoga har kanaliserat det missnöje som råder så har de hotats med repressalier för att de sagt vad de tycker. Protestbrev från personal och patienter, splittring och tystnadskultur bland personal, stora manifestationer och demonstrationer är effekter av majoritetens oförmåga att se till att politiskt fattade beslut inte genomförs. Effekter som Vänsterpartiet ser allvarligt på och framstår som en oroande demokratibrist i den politiska organisationen. Har vi en politiskt styrd organisation så ska politiska beslut följas.

Åtgärderna som efterlystes var vad man tänker göra för att politiskt fattade beslut ska genomföras och det har vi fortfarande inte fått svar på. När man lyfter över ansvaret på ett oppositionsparti som Andreas Svahn (S) gör så handlar det faktiskt om härskarmetoder.

Region Örebro läns vision ”Tillsammans skapar vi ett bättre liv” är viktig men vi når den inte om majoriteten, med Socialdemokraterna i spetsen, fortsätter skapa rädsla bland personal genom den tystnadskultur som råder i region Örebro län. Som oppositionsparti har vi ingen del eller ansvar i till exempel de utköp som skett med obekväm personal.

Om det är någon som skapat rädsla bland personal så vet vi med säkerhet att det definitivt inte är Vänsterpartiet!

Jihad Menhem, Vänsterpartiet, oppositionsråd Region Örebro län