Motioner

Motion – Vänsterpartiet föreslår att regionfullmäktiges presidium knyter till sig en kontaktperson i vart och ett av de partier som inte ingår i presidiet

Motion till regionfullmäktige – Region Örebro län

Demokrati för alla, inte bara några få

Demokrati – ett så viktigt begrepp för samhället och för en politisk organisations fortlevnad.

När regionens demokratiberedning lades ner lades hela demokratiansvaret på fullmäktiges presidium, bestående av tre personer från två partier.

Vi tycker att det är fel att bara tre personer ska ha makt över hur demokratiarbetet fortgår i regionen. I detta ställs majoriteten av partierna utanför. Självklart kan andra ledamöter vara med och påverka i bl.a. nämnder. Men det är dessa två partier som kommer att ha ansvaret för demokratin. Men synen på demokrati skiljer sig åt mellan partierna, det är ingen hemlighet.

Därför vill vi se att presidiet tar ett initiativ till att ha kontaktpersoner i varje parti för att säkerställa ett demokratiskt arbete med demokratifrågan. På så sätt kan presidiet sammankalla, eller rådfråga dessa, i avgörande frågor samt att dessa kan användas som referensgrupp vid behov.

Med anledning av ovanstående föreslår Vänsterpartiet att regionfullmäktige beslutar:

att Region Örebro läns fullmäktiges presidium i sitt arbete med demokratifrågor knyter till sig en kontaktperson i vart och ett av de partier som inte ingår i presidiet.

Ladda hem Vänsterpartiets motion ”Demokrati för alla, inte bara några få”

För Vänsterpartiet i Region Örebro län

Jihad Menhem, oppositionsråd