Debattartikel

Debattartikel – Avskaffa Länsklinikerna!

Anneli Mylly (V)  ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden  i en debattartikel, NA

2012 var Karlskoga det första sjukhus i länet som tog emot utmärkelsen Svensk Kvalitet. Ett resultat av ett målmedvetet förbättringsarbete som involverat hela personalen.

Två år senare röstade Regionfullmäktige igenom länsklinikerna. En början till en stor omvälvning.
En trend inom sjukvården i Sverige har varit att centralisera. Flytta mycket av makten till de större sjukhusen i länet. Och här i regionen ha vi inte varit sämre… 2015 bildade vi Länsklinikerna. Vi trodde att det skulle bli bra.
För Karlskogas del blev kirurgkliniken, ortopedavdelningen, anestesi/intensivvård och kvinnokliniken delar av länskliniker, som styrs från Örebro. Medan medicinkliniken, akuten, ambulansen och andra delar av lasarettet tillsammans med vårdcentralerna ingår i den västra länssjukvården. Lite rörigt kan tyckas och det blev det med.

Den här organisationen har lett till sämre arbetssituation för många medarbetare, framförallt i Karlskoga och Lindesberg. Vi får veta att kommunikationen inte fungerar när inte chefen finns på plats. Vi får veta att väl fungerande arbetsplatser hotas av omorganisation, att den prisade förlossningsavdelningen i Karlskoga måste läggas ner… Den är inte patientsäker.

Vänsterpartiet har krävt en översyn och nu äntligen välkomnar vi den aviserade översynen av hela sjukvårdsorganisationen, den behövs.

Målsättningen med en översyn måste vara att vidta konkreta åtgärder för att rätta till bristerna, stora som små och att säkerställa att regionen har en bra arbetsmiljö så att vi får behålla vår dyrbara personal.

Vi har vår åsikt klar, vad som behöver göras i grunden. Avskaffa länsklinikerna och återställ de lokalt självbestämmande klinikerna.

Anneli Mylly, Vänsterpartiet, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden