Aktuell

Pressmeddelande: Vänsterpartiet föreslår att taxehöjningen inom kollektivtrafiken enbart ska höjas med 2,5 procent istället för majoritetens 8 procent

Vid dagens regionstyrelsesammanträde yrkade Vänsterpartiet avslag på majoritetens förslag om de kraftiga taxehöjningarna inom kollektivtrafiken och föreslog att taxehöjningen enbart ska höjas med 2,5 procent istället för majoritetens 8 procent.

– ”I Vänsterpartiets förslag till budget och verksamhetsplan 2020 avsätter vi 4 extra miljoner kronor för att hålla låga kollektivtrafiktaxor. Dessutom gör vi uppräkning till verksamheter på 2,4 procent i jämförelse med majoritetens uppräkning på 0 procent. Det vill säga mer pengar till kollektivtrafiken med Vänsterpartiet”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

För att möta hotet om negativa klimatförändringar måste omställning ske inom transport-sektorn och en överföring från bilism till kollektivtrafik där det är möjligt.

– ”Förutsättningar för detta är framförallt en enkel och billig kollektivtrafik i hela länet”, säger Jihad Menhem (V).

Även ur folkhälsoperspektiv bidrar kollektivtrafiken på ett positivt sätt.

– ”Forskning visar att den som åker kollektiv rör sig i genomsnitt fyra gånger mer än de som åker bil. Skaderisken är dessutom åtta gånger högre för bilister jämfört med en resa med kollektivtrafik”, avslutar oppositionsrådet för Vänsterpartiet Jihad Menhem.

Ladda ner vårt yrkande här:
Särskilt yrkande över kollektivtrafiktaxa år 2020

För mer information kontakta:

Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89