Aktuellt i landstingpolitiken

Pressmeddelande – En jämställd klassbudget från Vänsterpartiet i region Örebro län

Vänsterpartiet presenterar idag måndag 28 oktober sitt förslag till budget 2020 – 2022 för Region Örebro län.

Vi vill bygga ett jämlikt, jämställt och solidariskt Örebro län för alla. Det är temat i det budgetförslag som Vänsterpartiet presenterar för de kommande tre åren i region Örebro län. Varje del i förslaget har som målsättning att minska klyftorna i samhället och den största och viktigaste verksamheten är hälso- och sjukvården.

• ”Vi har prioriterat en fortsättning av de låga patientavgifterna för bl.a. undersökningar, behandlingar och vi avvisar bestämt majoritetens förslag om kraftigt höjning av patientavgifter samt införande av hyres- och abonnemangsavgifter på hjälpmedel för äldre, rörelsehindrade och personer med funktionsnedsättning. Människor med sämst ekonomiska förutsättningar ska inte tvingas att välja mellan att lägga sina pengar på vård eller på mat för dagen. Vi anser det vara en självklarhet i ett solidariskt samhälle”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Vi gör stora satsningar på hälso- och sjukvården, bl.a. på barn- och ungdomspsykiatrin, primärvården, missbruksvården, geriatrisk kompetensutveckling och på gratis TBE-vaccin för barn upp till 19 år.

• ”Vänsterpartiet ökar anslaget till Tolkcentralen för att fortsätta erbjuda teckenspråkstolk till fritidsverksamhet, regionen ska inte prioritera bort de dövas rätt till en välfungerande vardag, säger Jihad Menhem (V).
  • Vi ökar också anslaget till Örebro Länsteatern och Örebro Länsmuseum som bidrar till livskvaliteten på många sätt. Vi vill också inrätta ett idrottspris och idrottsstipendium för att uppmärksamma framgångsrika prestationer utförda av idrottsföreningar och/eller enskilda idrottsutövare verksamma i Örebro län. Vi vill också att regionen ska fortsätta dela ut julklapp till personalen. Vi behöver bli bättre på att värdesätta de anställda t.ex. i form att fortsätta visa uppskattning med en julklapp,”, säger Jihad Menhem (V).

Vänsterpartiet satsar även på avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik i hela regionen, på låga taxor inom kollektivtrafiken, på anropsstyrd närtrafik i fler kommuner och dessutom vill vi inrätta en resegaranti inom serviceresor dvs färdtjänst och sjukresor och på att regionen fortsätter dela ut julklapp till anställda.

• ”För att kunna genomföra livsnödvändiga reformer i sjukvården och nödvändiga reformer i resten av regionens verksamheter, anser vi att skatten bör höjas med 25 öre”, avslutar Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Här kan du ladda hem Vänsterpartiets förslag till budget och Verksamhetsplan 2020-2022

För mer information kontakta:

Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89