Debattartikel

Debattartiekl – Vänsterpartiet är inga motståndare till frihandel

Svar  på Lars Strömans ledare i NA den 9 maj.

På NA:s ledarsida den 9 maj riktar Lars Ströman en indirekt kritik mot Vänsterpartiets ställningstagande om frihandelsavtalet CETA mellan EU och Kanada. Vänsterpartiet röstade nej till avtalet med Kanada både i Europaparlamentet och i riksdagen. Samtidigt undrar han hur Vänsterpartiet kommer att ställa sig till förnyade förhandlingar mellan EU och USA om ett nytt frihandelsavtal, det så kallade TTIP.

Lars Ströman har fel när han hävdar att Vänsterpartiet är motståndare till sådana avtal. Vi är varken motståndare till handel eller förespråkare för handelshinder. Däremot vill vi ha en rättvis handelspolitik som inte innebär försämringar för medborgarna i vårt land och i de länder som omfattas.

Ett huvudskäl till att Vänsterpartiet röstade nej till CETA-avtalet med Kanada, var förslaget om speciella storföretagsdomstolar utanför det normala rättssystemet. Där skulle storföretagen kunna stämma stater om lagar och regler ändras som påverkar företagens vinster negativt. Det här systemet finns redan i NAFTA-avtalet mellan USA, Kanada och Mexiko. Många storföretag har stämt de tre staterna på enorma belopp för lagstiftning som påverkar deras vinster. Kanada stämdes till exempel av företaget Lone Pine efter att en folkomröstning i Quebec beslutat att miljökonsekvenserna av skiffergasutvinning ska utredas innan Lone Pine ges något tillstånd.

Kritiken mot CETA-avtalet hade också andra allvarliga dimensioner, precis som med TTIP. Avtalen var långt ifrån den svenska modellen och hade en tydlig inriktning mot ökad privatisering, avreglering och försvagad lagstiftning på en rad områden. Dessutom var förhandlingarna helt slutna eftersom makthavarna var enormt rädda för insyn. Om Ströman tycker att Vänsterpartiet gjorde fel när vi röstade nej till både avtalen, så kan man ju undra varför det då var så stora demonstrationer i Sverige och Europa mot avtalen? Varför var de svenska och europeiska facken negativa? Varför sade miljörörelser nej till CETA och TTIP?

Sedan skriver Ströman att en nejröst till förnyade förhandlingar mellan EU och USA också är en röst för färre jobb i Bergslagen och Norrland. Tyvärr, Ströman, så är det så att de avtal som lagts fram gynnar storföretag på bekostnad av småföretag i till exempel Bergslagen och Norrland.

Vänsterpartiet är inte motståndare till frihandelsavtal, tvärtom. Vi kommer att säga ja till schyssta avtal som underlättar en politik för bättre miljö, förstärkt arbetsrätt och fördjupad demokrati. Vi i Vänsterpartiet är övertygade om att frihandel går att förena med demokrati, ordentliga miljökrav, jämställdhet och försvar av välfärden och att de värderas minst lika högt som den fria rörligheten för tjänster och kapital.

Jihad Menhem, Vänsterpartiet Örebro län