Motioner

Motion – Vänsterpartiet i region Örebro län vill att patienter över 65 år med hemodialys i hemmet, ska ersättas av regionen

Hemodialys i hemmet innebär att kroppen renas direkt via blodet med hjälp av ett dialysfilter i en dialysmaskin/konstgjord njure installerad i hemmet.

Dialys i hemmet medför flera fördelar. Självdialyspatienten, som sköter hela eller delar av sin behandling själv, är i mindre behov av personalresurser och även mindre kostnadskrävande än patienten som har assisterad dialys på sjukhus.

Patienter som insjuknar före 65 års ålder och startar dialysbehandling i hemmet har möjligheter att få behovsbaserad merkostnadsersättning från Försäkringskassan för att täcka de merkostnader det innebär att sköta dialysen hemma. Detta avser exempelvis ökade kostnader för sophämtning, ökad el- och vattenförsörjning mm.

Personer som påbörjar sin dialys i hemmet efter 65 års ålder har inte möjlighet att få denna statliga ersättning för merkostnaderna. Enligt reglerna om merkostnadsersättning kan den som är sjuk eller funktionsnedsatt och har merkostnader till följd av den, kan beviljas merkostnadsersättning av Försäkringskassan. Ersättningsgrundande sjukdom eller funktionsnedsättning måste ha uppstått innan personen fyller 65 år och stödbehovet måsta ha en varaktighet om minst ett år.

Några regioner har valt att ge bidrag till de dialyspatienter som insjuknat efter 65 års ålder och inte är berättigade till statliga ersättningen vid dialys i hemmet. Syftet med att ge bidrag till patienterna är dels att underlätta för de patienter som vill genomgå sina dialysbehandlingar i hemmet, dels att minska kostnaderna för patienten och långsiktigt även för regioner.

Med anledning av ovanstående föreslår Vänsterpartiet att regionfullmäktige beslutar:

att patienter över 65 år, som är folkbokförda i Örebro län och som inte har rätt till merkostnadsersättning för hemodialys i hemmet, ska ersättas av regionen.

Ladda ner Vänsterpartiets motion ”Ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet”

För Vänsterpartiet i Region Örebro län

Jihad Menhem (v)