Debattartikel

Tandhälsan har blivit en klassfråga

Jihad Menhem (V) Regionråd i en debattartikel, NA

Jihad V
Jihad Menhem (V) Örebro län

Tänderna tillhör kroppen! Basta! Därför är det ofattbart att inte tandvården ingår i högkostnadsskyddet.

En tidigare statsminister sa att” Det ska inte synas i munnen om man är fattig eller rik”. I dag, år 2016, syns det i munnen vilken samhällsklass du tillhör.

För undersökning och åtgärder så får du betala allt upp till 3000 kr själv. Har du otur och behöver ett större ingrepp med kanske flera lagningar och rotfyllnad så stiger kostnaden radikalt. Först 3000 kr och sedan får du betala hälften av det som överstiger. Då gäller det att du har dessa pengar på kontot. Att gå till socialtjänsten kan ju tyckas vara en bra idé för att få hjälp med tandvårdskostnaden. Men har du inkomster över norm så får du avslag på din ansökan. Möjligtvis kan du få beviljat att socialen betalar billigaste akuttandvård, det vill säga tandutdragning. Jasså, du vill ha kvar tanden? Kanske banklån kan vara en väg, men, hur var det nu? Är du låginkomsttagare eller har betalningsanmärkning? Ja då är den vägen stängd. Återstår vad?

Sedan tandvårdsmarknaden avreglerades har priserna stigit kraftigt. De höga kostnaderna för undersökning och behandling gör att de som tjänar minst besöker tandläkaren mer sällan eller tvingas helt avstå från tandläkarbesök.

Tandhälsan har blivit en klassfråga och de förändringar som har genomförts de senaste 10 åren gynnar främst de som har bra tänder och god ekonomi. Enligt beprövad forskning så har tandhälsan stor betydelse för övriga kroppen. Hjärtat kan ta stryk med ökade risker för hjärtinfarkt som följd. Magproblem kommer också ofta från tandproblem. Därtill den psykiska pressen att skämmas för att visa tänderna. Tillgång till en god tandvård är med andra ord en av förutsättningarna för god hälsa.

Vi i Vänsterpartiet anser att de höga tandvårdskostnaderna är oacceptabla. Eftersom mun och tänder tillhör kroppen vill vi likställa tandvården med annan hälso- och sjukvård och i förlängningen skall det således ingå i högkostnadskortet.

Och du! Vi i Vänsterpartiet håller med, det ska inte synas i munnen om du är fattig eller rik!

Jihad Menhem, Vänsterpartiets Regionråd i Örebro län