Aktuellt i landstingpolitiken

Länets unga ser ljust på framtiden – men flickor mår sämre

Pressmeddelande

Liv och hälsa ung 2014De allra flesta av länets ungdomar tycker själva att de mår bra. De är nöjda med sina liv och ser ljust på framtiden.

Det visar de första resultaten i undersökningen Liv & hälsa ung 2014 som genomförts av Örebro läns landsting bland 7 400 skolelever. Bland flickor i högstadiet har dock andelen som tycker att de har en god hälsa sjunkit sedan förra mätningen.

Mellan 73 och 93 procent, beroende på kön och skolår, av de svarande ungdomarna anser att de mår mycket bra eller bra. De flesta ser också ljust på framtiden, är nöjda med sina liv och trivs i skolan. Skolket, som ses som en mycket viktig riskfaktor för ohälsa, har minskat sedan tidigare mätningar.

Skillnader mellan könen
Undersökningen visar precis som tidigare skillnader mellan könen i hälsa. Bland flickorna i högstadiet har andelen som tycker att de har en god hälsa sjunkit sedan 2011, framför allt i åk 9. Att ofta eller alltid ha känt sig stressad under de senaste månaderna är mer än dubbelt så vanligt bland flickor. De känner också i mycket högre utsträckning nedstämdhet och värk än pojkar.

– Det är positivt med flera förbättrade resultat i årets mätning, säger Jihad Menhem (V), ordförande i Nämnden för folkhälsa. Samtidigt är det allvarligt att den upplevda ohälsan bland yngre flickor ökar. Vi gör satsningar inom barn- och ungdomspsykiatrin för att möta upp behovet och länets ungdomsmottagningar har en viktig roll. Nu behöver vi i landstinget arbeta vidare tillsammans med skolorna och kommunerna för att ytterligare förbättra det hälsofrämjande och förebyggande arbetet.

Tobaksanvändningen minskar
Tidigare mätningar har visat att färre flickor i årskurs 9 röker. Årets resultat visar också en nedgång i gymnasiets år 2 där nio procent av tjejerna och sju procent av killarna röker varje dag.

En högre andel killar snusar i jämförelse med tjejer, men andelen killar som snusar varje dag fortsätter att minska. I år 2 på gymnasiet snusar 14 procent av killarna dagligen, i förhållande till en procent av tjejerna.

En positiv trend är att en högre andel i skolår 9 väljer att inte dricka alkohol. I år 2 på gymnasiet dricker dock drygt var femte så mycket alkohol att de klassas som riskkonsumenter.

Trenden att en lägre andel använder narkotika fortsätter bland pojkarna i årskurs 9 och är i stort sett oförändrad bland övriga. Bland killar på gymnasiet märks en mer liberal inställning till narkotika. Andelen som tycker det är bra att narkotika är olagligt har minskat.

För mer information:
Jihad Menhem, ordförande Nämnden för folkhälsa, tel: 070-594 71 89