Aktuellt i landstingpolitiken

Storsatsning på satellitmottagning för dialys på Lindesbergs lasarett

Pressmeddelande från Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet i Örebro läns landsting

Örebro läns landsting

Den 9 oktober tar landstingsstyrelsen ett beslut om att en satellitmottagning för dialys startas vid Lindesbergs lasarett. Mottagningen ska ta emot patienter från norra länsdelen som har ett stabilt vårdbehov där det inte krävs ytterligare utredningar och patienter som sköter sin behandling själva på mottagning.

– Det här är ett beslut som kommer att underlätta vardagen för många patienter i norra länsdelen. Det är ett viktigt steg i utvecklingsarbetet att bredda kompetensen och öka flexibiliteten och tillgängligheten i hela länet, säger landstingsstyrelsen ordförande Marie-Louise Forsberg-Fransson (S).

– På längre sikt ser vi en utveckling där patienter ska kunna göra hemdialyser. Det är en kvalitetsmässigt mycket bra behandling men ställer stora krav på patienten och organisationen. Både Dialysenheten i Karlskoga och Örebro arbetar aktivt för att för att erbjuda detta alternativ till patienterna, säger Jihad Menhem landstingsråd (V).

– Mottagningen kommer att förbättra vården för dialyspatienterna i norra länsdelen. Med det här beslutet kommer vi att korta sjukresorna för svårt sjuka och patientperspektivet tillgodoses på bästa sätt, Mats Gunnarsson landstingsråd (MP)

Detaljerad information finns i bifogat dokument.

För mer information:

Marie-Louise Forsberg-Fransson (S) Landstingsråd, 070-515 74 09