Pressmeddelande

Tillgänglighet och patientens fokus

Landstingsstyrelsens förslag till verksamhetsplan 2012

Pressmeddelande

Högre tillgänglighet i vården. Jämlik och jämställd vård. En bättre vård för barn och unga och satsningar på äldre.
Det är fyra viktiga områden som landstinget sätter fokus på under nästa år. Det framgår av landstingets verksamhetsplan med budget för 2012, som antogs på landstingsstyrelsen den 1 november. Bakom beslutet står Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Verksamhetsplanen fastställs slutligt av landstingsfullmäktige den 21-22 november.
– Landstingets verksamhetsplan är vårt viktigaste styrdokument. Här finns prioriteringar, mål och uppdrag som ska löpa som en röd tråd och förverkligas i det dagliga arbetet i vården och i landstingets andra verksamheter, säger landstingsstyrelsens ordförande Marie-Louise Forsberg-Fransson, S.
– Vårt viktigaste uppdrag är vården, och här fortsätter ett målmedvetet arbete att ständigt ha patientens fokus.

Största delen går till hälso- och sjukvård
Landstingets budget för verksamheten år 2012 är 7,2 miljarder kronor, varav 5,9 miljarder, 82 procent, går till hälso- och sjukvården. Till trafik, miljö och service anslås 484 miljoner kronor. Till tillväxt, kultur och bildning anslås 162 miljoner kronor, och till forskning 81 miljoner kronor.
Investeringsbudgeten omsluter totalt 495 miljoner kronor, där Campus Örebro är det största byggnadsobjektet på 120 miljoner kronor.

Nytt hälsoprojekt till invandrargrupper
– Örebro län har en stor befolkningsgrupp med invandrarbakgrund som löper hög risk för sjukdomar kopplade till livsstil, säger Jihad Menhem, V, landstingsråd och ordförande i nämnden för folkhälsa. – Svårigheter finns att nå ut med hälsoinformation och råd om levnadsvanor. Därför startar landstinget under 2012 ett hälsoprojekt för information och rådgivning till invandrargrupper.

Skatteväxling för Länstrafiken
En ny kollektivtrafiklag har resulterat i att landstinget föreslås bli regional kollektivtrafikmyndighet i vårt län och ansvara för all kollektivtrafik i länet. Därför sker en skatteväxling mellan landstinget och länets kommuner med 0,34 öre för Länstrafiken. Skatteväxlingen innebär 203 miljoner kronor i ytterligare skatteintäkter.

Stark ekonomi en förutsättning för trygg vård
-Att landstinget har en stark ekonomi är en förutsättning för att kunna ge en trygg vård, påpekar Marie-Louise Forsberg-Fransson.
– Glädjande nog beräknas landstinget för åttonde året i följd visa plusresultat.
– En förutsättning för att garantera stabilitet och en positiv utveckling av landstingets verksamheter är en ansvarsfull ekonomisk politik och en budget i balans. Trots det oroliga världsekonomiska läget och hot om en försämrad arbetsmarknad, minskad tillväxt och kostnadsökningar känner vi en trygghet i att kunna fortsätta tillhandahålla och utveckla en god vård för länets invånare.

Tillgängligheten till vården ska öka
– Vi fortsätter det målmedvetna arbetet med att öka tillgängligheten för länsborna. Vård i rätt tid är en viktig faktor för att nå ett bra medicinskt resultat, men också för hur patienten upplever vården. Det räcker inte att ha patienten i fokus – vi ska alltid ha patientens fokus, framhåller Marie-Louise Forsberg-Fransson.

Sveriges bästa vårdcentraler
Det ska vara enkelt och gå snabbt att komma till vården, och länsinvånarna ska känna tillit till att alltid ha nära till vård av högsta kvalitet. Primärvården ska förbättra sin tillgänglighet, och ett arbete ska påbörjas kring en vision om att länets primärvård ska tillhöra de bästa i landet. Under året utreds möjligheterna att inrätta en närsjukvårdslösning i södra länsdelen och en mobil distriktssköterskemottagning i länet.

Ytterligare resurser till barn och unga
– Barns och ungas hälsa är något vi prioriterar högt, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson.
– Under 2012 satsas ytterligare resurser på barnsjukvården, och målet är att en barnakutmottagning ska stå klar att användas på Universitetssjukhuset under året. I fokus står också förbättringar av den barn- och ungdomspsykiatriska vården.

Äldres hälsa främjas
Andelen äldre i befolkningen ökar, och det innebär ökade utmaningar för vården, eftersom riskerna för att drabbas av sjukdom ökar ju äldre man blir. En stor del av landstingets insatser gäller äldre sjuka, och för att förbättra vård och omsorg utifrån patientens fokus måste landstinget och kommunerna i länet öka samverkan. God hälsa och livskvalitet baseras på att man som äldre kan behålla en hög psykisk, fysisk och social aktivitetsnivå. Förebyggande och hälsofrämjande insatser för äldre fortsätter därför under 2012.

Forskning och regional utveckling
Inom forskningsområdet bidrar landstinget till fortsatt utveckling av en fullständig medicinsk fakultet vid Örebro universitet. Samarbetet med universitetet bör ytterligare förstärkas vad gäller forskning och högskoleutbildning, som också stärker Örebro som region.
– Kraven ökar på att samhällsservice och utbud blir mer likartade över landet. Gemensamma lösningar mellan landstingen är kostnadseffektiva och skapar möjligheter som ger mervärde för medborgarna och patienterna, framhåller landstingsråd Jonas Karlsson, S.
– Det är viktigt att utveckla kollektivtrafik på väg och järnväg, både av miljömässiga skäl och för att knyta samman vårt län till en arbetsmarknadsregion. Landstingets mål för 2012 är att kvalitet och resande i kollektivtrafiken ska öka, samtidigt som restiderna minskar.

Ökat miljö- och hållbarhetsarbete
– Vår miljö är grunden till ett gott liv också för framtida generationer, säger landstingsråd Annika Hickisch, MP.
– Vi ökar nu ambitionen i miljö- och hållbarhetsarbetet och sätter nya mål inom flera områden.
Utifrån landstingets ansvar för att bevara hälsan är det naturligt att arbeta för att minska miljöbelastningen, både i våra egna verksamheter och i vår omvärld. För att minska landstingets miljöpåverkan vill vi att miljökrav ska ställas i samtliga upphandlingar, och för att öka kunskapen om miljögifters påverkan på hälsan avsätts särskilda medel för forskning och information till vården och allmänheten.

För mer information:
Marie-Louise Forsberg-Fransson, landstingsstyrelsens ordförande; tel 070 – 515 7409
Jihad Menhem, landstingsråd; tel 070 – 594 7189
Annika Hickisch, landstingsråd; tel 072 – 742 7455