Ny ”regering” i Örebro läns landsting!

Pressmeddelande från S, V och Mp

För första gången i Örebro läns landstings historia går nu Socialdemokraterna, Miljöpartiet de Gröna och Vänsterpartiet tillsammans, i ett ordentligt samarbete. Nu fördjupas samverkan genom att vi mellan partierna kommer att fördela presidieposter. Vilket sker den 22 november på landstingsfullmäktige.

Det är glädjande att meddela att vi kommit fram till detta fördjupade samarbete.

Det innebär att vi kommer styra och leda Örebro läns landstinget tillsammans. Det innebär också att vi har gemensamma rådsberedningar med totalt 6 råd, fyra socialdemokrater, en vänsterpartist och en miljöpartist.

– Redan innan valet enades vi om den gemensamma syn vi har på hälso- och sjukvården och hur den ska utvecklas. Det är det som nu kommer att ligga som grund för vår gemensamma budget för 2011 och plan 2012-2013, säger Marie-Louise Forsberg-Fransson, landstingsråd för Socialdemokraterna.

–  Jag är jätteglad att vi nu kommit överens med S och MP, det gör att vi nu kan jobba för att göra hälso- och sjukvården mer rättvis i Örebro län. säger Jihad Menhem, landstingsråd för Vänsterpartiet.

– Superroligt att få vara med från början. För mig är detta starten på ett långsiktigt arbete som vi ser ska hålla under lång tid och då kräver det att vi går in i ett ordentligt samarbete: säger Catrin Steen landstingsråd för Miljöpartiet

Det finns inga som helst tveksamheter i detta samarbete angående hur vården ska drivas och hur vi ser på utvecklingen i Örebro läns landsting. Vi utvecklar tillsammans den offentligt drivna vården efter länets invånares behov. Vården ska vara jämlik och jämställd i hela vårt län med en fortsatt satsning på klimatneutral energiförsörjning. Folkhälsofrågan ligger samtliga partier i denna konstellation varmt om hjärtat. Här kommer vi att fokusera extra mycket under kommande period, inte minst när vi nu kommer få en särskild nämnd som ska arbeta med dessa frågor.

Regionaliseringen, kollektivtrafiken och läkarutbildningen är andra utvecklingsfrågor för länet.

Vi har ett mycket spännande arbete framför oss och det känns väldigt roligt att gå in i den här perioden tillsammans, säger alla tre undertecknade

Marie-Louise Forsberg-Fransson, Socialdemokraterna, 070 515 74 09

Catrin Steen, Miljöpartiet, 076 551 35 47