Debattartikel

Svält inte ut kommuner och landsting

JihadMenhemRegeringen Reinfeldt svälter landets kommuner och landsting. Flertalet går med underskott och tvingas därför till både kvalitetsförsämringar och neddragningar inom äldre och handikappomsorg, kultur, vuxenutbildning, grundskola och hälso- och sjukvård.

Samtidigt rapporterar Sveriges Kommuner och Landsting, SKL att ekonomin i kommunerna och landstingen kommer att leda till att minst 15 000 heltidstjänster försvinner till nästa år, bl.a. 500 i Örebro läns landsting och länets kommuner.

En förödande konsekvens för redan hårt slimmade verksamheter. Värdefull kompetens som byggts upp under många år går förlorad och verksamheterna inom vård och omsorg riskerar ett kvalitetstapp som slår hårt mot omsorgstagare och patienter. Färre anställda i vården ger längre köer och sämre vård.

Regeringen är kallsinnig inför en urholkad finansiell situation som kommuner och landsting befinner sig i. De skatteintäkter regeringen förfogar över har vi alla bidragit med, det är nu pengarna skall användas för att klara vården och omsorgen genom krisen med bibehållen kompetens och kvalitet. En kallt kalkylerande finansminister och regering tycks inte ha förmågan alternativt viljan att förstå vilka konsekvenser det får för människor i behov av vård.

Vi i vänsterpartiet anser att en viktig investering under en lågkonjunktur är just att staten skjuter till de resurser som behövs för att upprätthålla verksamheterna i kommuner och landsting. Nuvarande regering har gjort tvärtom genom satt låta delar av statsbidraget frysa inne. Att tillföra resurser i lågkonjunkturen begränsar arbetslösheten och dess negativa effekter socialt och ekonomiskt, och tryggar viktig kompetens för framtiden.

Vården och omsorgen behöver fler händer för att trygga en god omsorg med bibehållen kvalitet och kompetens.  Vi inser att det nu är ekonomiskt svårt att utöka resurserna utöver det som behövs för att behålla nuvarande nivå, men att säkerställa nuvarande nivå i de offentliga driftbudgetarna är fullt möjligt genom statsfinanserna.

Vi i Vänsterpartiet uppmanar Anders Borg och den borgerliga regeringen att snarast vidta denna åtgärd för att trygga anställningarna för kompetens personal i kommuner och landsting och för att ge barn och patienter en trygg omsorg och vård.
Höj statsbidragen och säkra välfärden. Freda skolor, daghem, äldreomsorg och hälso- och sjukvård från de neddragningar som annars kommer. Gör det för barnens och patienternas skull. Lärdomen vi gjorde av 90-talet var ju att när allt summerades – med sänkt välfärd ställd mot att A-kassa och socialbidrag ändå kostade nästan lika mycket – då fanns det bara förlorare.

Jihad Menhem, Vänsterpartiet Örebro län