Debattartikel

Frustrerande att Sahlin föredrar miljöpartiet

JihadMenhem_12Det var knappast oväntat att socialdemokraternas ledare Mona Sahlin skulle visa sig tillsammans med miljöpartiets språkrör och förklara att de ska bilda ett regeringsalternativ ensamma, medan vänsterpartiets lämnats utanför.

Efter onsdagens besked från Mona Sahlin är det flera ledarskribenter runt om i landet som dödförklarat Vänsterpartiet! Sahlins val av miljöpartiet beror säkert på att hon tror att vänstern ändå alltid kommer att ställa upp på socialdemokraterna när det kniper. Men är det så säkert?

Och är Mona Sahlins val av kompanjon så självklart för den vanlige socialdemokraten som vill se mera av vänsterpolitik, som vill vara med om en radikalisering och som med rätta ord ser miljöpartiet som ett borgerligt parti?

Flera LO-förbund har redan reagerat mot Sahlins självsvåldighet och vi vet att det finns många socialdemokrater som i väsentligt högre grad ser vänsterpartiet som den naturliga samarbetspartnern före det opålitliga miljöpartiet. I alla fall är miljöpartiets ledning inget att hålla i när det blåser. På arbetsrättens område är ledningen uttalat borgerlig. På en rad andra områden har miljöpartiets ledning ogenerat ställt upp på borgerligas politik och spiken i ledningens kista borde väl vara den välregisserade omröstningen när det gäller deras krav på utträde ur EU!

Sedan i somras har Sahlin sökt efter skäl att slippa ifrån vänstern. För att undvika intern kritik hävdar hon nu att det är vänsterpartiet som inte velat samarbeta och menar att vänsterns principiella motstånd mot utgiftstaken omöjliggör ett samarbete. Det är inte sant.

Vänsterpartiets partiledning har sedan valet 2006 försökt bygga en stark opposition med syfte att bilda en vänsterregering efter nästa val.

Vid flera tillfällen har partiledningen tydligt förklarat för socialdemokraterna att vi är öppna för diskussion och inte ställer några ultimatum, inte heller kring utgiftstaken – trots att denna fråga aldrig utgjort ett hinder vid tidigare budgetöverenskommelser och aldrig varit en helig socialdemokratisk princip. Ändå stänger Sahlin dörren för vänsterpartiet och parkerar sig i politikens mitt tillsammans med det inte längre EU-kritiska miljöpartiet.

Det är självklart frustrerade för oss i vänsterpartiet som hoppats på en stark rödgrön vänsterregering efter valet 2010.

Det räcker inte med att byta regering, vi måste också byta politik till en helt annan politik som vänsterpartiet är en garant att bedriva. En vänsterpolitik som minskar klassorättvisor, bygger ut välfärden och satsar på klimatinvesteringar .

Vänsterpartiet fortsätter att hålla dörren öppen för ett vänstersamarbete och vi som tidigare beredda att diskutera allt. Och till alla fackliga aktivister, miljökämpar, solidaritetsarbetare och andra vänstersympatiserande som precis vill se en stark vänsteropposition med sikte på en politisk förändring 2010 vill vi säga att ni är alltid välkomna till oss och var säker! Liket lever och kommer att frodas! Vänsterpolitik tillhör framtiden medan högerpolitiken är dömd att begravas.

Jihad Menhem, Vänsterpartiet Örebro län