Debattartikel

Sanningen bakom regeringens tandvårdsreform

JihadMenhemAtt ha dåliga tänder är inte bara smärtsamt och opraktiskt. Det är pinsamt också. Man visar inte gärna upp en glugg. Sedan prisregleringen på tandvård avskaffades 1999 har priserna ökat med 80 procent. Det har lett till att allt fler avstår från att gå till tandläkaren därför att de inte har råd.

Men nu kommer chocken. Regeringen har skruvat upp förväntningarna hos allmänheten när det gäller den nya tandvårdsreformen.

Det är säkert många som förväntar sig att det nu ska bli billigare att gå till tandläkaren. I stället kommer det att bli dyrare för de allra flesta att gå till tandläkaren. Den nya reformen som träder i kraft 1 juli 2008 innebär att de som är mellan 30 och 74 år, och har kostnader upp till 3 000 kronor, får en minimal subvention med 150 kronor per år i tandvårdsbidrag, oavsett hur många förebyggande behandlingar man har behov av.

Regeringens förslag innebär att merparten av pengarna som satsas på tandvården, 5,1 av 6,2 miljarder kronor, går till högkostnadsskyddet, dvs till reparationer så som lagning, implantat mm. Med andra ord blir det mer ”lönsamt” att vänta tills tänderna blir så dåliga att de behöver lagas. Det är sanningen bakom regeringens tandvårdsreform! De kan nu förvänta sig en svekdebatt från dem som kanske skjutit upp tandvårdsbesöken i väntan på den stora reform som regeringen flaggat för, och som nu faller platt till marken.

Tänderna är ju en del av kroppen och en viktig del av hela vår identitet. Vänsterpartiet vill istället att undersökning med 1,5 års mellanrum bara ska kosta medborgaren 200 kronor, så att tandläkarbesöket för kontroll och förebyggande råd verkligen blir av. Dessutom vill vi att staten träder in och subventionerar med halva kostnaden redan vid en årskostnad över 900 kronor och med 70 procent när årskostnaden blir över 2 700 kronor. Då hänger det till viss del ihop med sjukvårdens högkostnadsskydd och det finns inte heller något incitament att vänta tills tänderna blir så dåliga att man kommer upp i en högre kostnad, för att få subventionen. Det alltid är bättre att förebygga än att senare tvingas till större ingrepp med mer besvär för patienten.

Jihad Menhem , landstingspolitiker för Vänsterpartiet Örebro län