Debattartikel

Bättre vård är viktigare än sänkt skatt

Jihad_110x110_1Sverige har en regering som inte verkar värna svensk välfärd trots att de sagt sig vara ”välfärdens bästa vän”. Denna regering har svårt idag att hitta stöd för sin politik, och det är inte så konstigt. Enligt en stor opinionsundersökning från SKL – Sveriges kommuner och landsting säger 90 procent att de föredrar högre kvalitet i vården, skolan och omsorgen framför sänkta skatter. Men regeringens politik går ut på det rakt motsatta: spara på sjuka och arbetslösa och använd statens överskott till att sänka skatter.

Regeringen drar nu in pengar som skulle ha gått till vård, skola och omsorg. Statsbidragen till kommuner och landsting minskar med 3,1 miljarder kronor 2009 och 5,9 miljarder 2010. Regeringen sparar på välfärden trots att kommunsektorn nästa år beräknas gå med underskott. Så nu väntar nya besparingar. Tvärtemot opinionen som vill se bättre kvalitet i det viktiga arbete som görs i förskolan, skolan, vården, hemtjänsten eller särskilda boenden.

När regeringen fryser statsbidragen förlorar kommunerna och landstinget i Örebro län flera hundra miljoner. Det motsvarar lönekostnaderna för över 700 anställda. Det innebär stora problem för landstinget och länets kommuner att garantera den välfärd medborgarna efterfrågar.

Det känns frustrerande att kommun- och landstingssektorn ska tvingas till besparingar medan staten samtidigt har stora överskott. Ska Sverige välja en väg som har stöd av medborgarna, så krävs en förändring. Vänsterpartiet har föreslagit att tillföra pengar. Det ger kommuner och landsting möjlighet att nyanställa fler i välfärdsyrkena och långsiktigt höja lönerna i kvinnodominerade yrkesgrupper så att framtidens jobb blir attraktiva. Det här har vi råd med om vi säger nej till regeringens skattesänkningar som kostar staten 70 miljarder varje år. För oss är valet enkelt – bättre kvalitet i välfärden går före skattesänkningar.

Det går att välja en väg mot högre kvalitet i välfärden. Vi i vänsterpartiet vill inget hellre än att de andra partierna ska lyssna på den opinion som säger nej till sänkt skatt, och som istället vill se fler anställda i förskolan, skolan, vården, hemtjänsten och i särskilda boenden.

Jihad Menhem, landstingspolitiker för Vänsterpartiet Örebro län