Mia Sydow Mölleby (v) i ett svar till Kent Persson och Hanne Alvners

Kent Persson och Hanne Alvner skriver att regeringen dubblar tandvårdsstödet – och det är alldeles sant. Problemet är bara att det inte räcker!!
Om vi skall ha en tandvård för alla måste tandvårdsstödet förbättras betydligt mer än vad

regeringen idag föreslår! Sedan prisregleringen för tandvård avskaffades 1999 har priserna stigit kraftigt, cirka 80%. Vid beslutet 1999 sas att fri konkurrens skulle göra att priserna sjönk, så blev det inte och det kan ju vara bra att minnas när frågan om andra avregleringar kommer upp.

Vänsterpartiet har länge drivit frågan om ett stärkt tandvårdsstöd och vi var inte nöjda med det den förra regeringen lyckades åstadkomma heller. I den tandvårdsutredning som arbetade under förra mandatperioden drev vi hårt att tandvårdsförsäkringen skulle byggas ut och så hade det också blivit om den förra regeringen suttit kvar. Vänsterpartiet hade troligtvis inte blivit helt nöjda då heller och även med en (s)-regering fortsatt driva frågan om förbättrad tandvårdsförsäkring.  Vår uppfattning är att tandvård på sikt skall in i högkostnadsskyddet, oavsett regering!

Mia Sydow Mölleby, (v) landstingsråd